Okres zimowy w środowisku stomatologicznym zamknęły dwie imprezy targowe: International Dental Show w Kolonii i Krakdent w Krakowie. Tegoroczne edycje obu wydarzeń były wyjątkowe: IDS z uwagi na najwyższą w historii liczbę wystawców i zwiedzających, a Krakdent, gdyż po raz pierwszy odbył się w nowej siedzibie Targów w Krakowie. Redakcja „Asysty Dentystycznej” uczestniczyła w obu wydarzeniach. Poza wydarzeniami targowymi odbyły się również konferencje, a także poznaliśmy laureatki olimpiady dla higienistek dentystycznych i konkursu na Higienistkę Roku. Ze szczegółowymi informacjami na ten temat mogą się Państwo zapoznać w dziale „Z kraju i ze świata”. W bieżącym numerze na naszej okładce mamy zaszczyt gościć laureatkę konkursu na Higienistkę Roku, który został zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Higieny Stomatologicznej. Gorąco zachęcam do lektury wywiadu, którego udzieliła zwyciężczyni – Beata Dwojak.
Temat bieżącego numeru poświęcony jest ortodoncji. Dypl. hig. stom. Natalia Szeląg opisała zakres opieki nad pacjentem z aparatem lingwalnym – artykuł poparty jest bogatą dokumentacją zdjęciową.
Wśród zebranych w bieżącym wydaniu tematów odnajdą Państwo także pierwszą część zaplanowanego cyklu artykułów na temat koferdamu, który opracowały Katarzyna Ostrowska i Paulina Radoma. Z zakresu asysty przy zabiegach poruszony został temat leczenia protetycznego. Dypl. hig. stom. Sylwia Nowakowska-Opitz opisała zakres zadań asysty, jak i instrumentarium, które należy przygotować
do zabiegu. Bogaty w bieżącym numerze jest również dział związany z komunikacją w gabinecie – zachęcam do lektury.
Zapraszam Państwa także do śledzenia informacji na temat drugiej edycji Międzynarodowego Kongresu Stomatologicznego Dent Group Academy, który odbędzie się 4-6 grudnia w Katowicach. Szczegółowe informacje już wkrótce będą dostępne na stronie kongres-dga.elamed.pl.
Życzę owocnej lektury
Ewelina Ładziak
redaktor prowadząca
"Asysta Dentystyczna"
W konkursie organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Higieny Stomatologicznej zdobyła tytuł z przewagą ponad stu głosów nad innymi uczestniczkami.Z higienistką stomatologiczną Kliniki Jurajskiej w Częstochowie Beatą Dwojak rozmawiała Urszula Rudner.
Językowe aparaty stałe, zwane również lingwalnymi lub niewidocznymi, stanowią alternatywę dla tradycyjnych aparatów stałych. Zwykle decydują się na nie pacjenci, którzy przywiązują dużą wagę do wyglądu zewnętrznego lub gdy charakter ich pracy wyklucza założenie tradycyjnego aparatu stałego.
Praca w gabinecie protetycznym zdecydowanie różni się od zajęć w standardowym gabinecie stomatologicznym, począwszy od pierwszej wizyty pacjenta, po ostatnią. W naszej klinice praktykowane jest, by na pierwszej wizycie pacjent został zdiagnozowany oraz otrzymał plan leczenia.
Prawidłowo założony koferdam umożliwia bezpieczniejszą i łatwiejszą pracę, a także w znaczący sposób wpływa na jakość wykonanego zabiegu. Stanowi zabezpieczenie nie tylko dla pacjenta, ale również dla pracowników gabinetu stomatologicznego, chroniąc ich przed potencjalnym zakażeniem AIDS, WZW i prątkami gruźlicy.
Podczas realizacji programu „Jak dbać o higienę jamy ustnej u przedszkolaków?” istotnym zadaniem, o którym należało pamiętać, był odpowiedni dobór treści dla każdego odbiorcy – od najmłodszego do najstarszego.
Gabinet stomatologiczny to miejsce, w którym wykonujemy różnego rodzaju zabiegi w jamie ustnej pacjenta. Używamy do tego narzędzi jednorazowego i wielorazowego użytku.
Zmiany technologiczne, środowiskowe, powszechny dostęp do informacji za pośrednictwem internetu sprawiają, że dotychczasowy paradygmat zdobywania wiedzy jedynie na początku kariery zawodowej jest już nieaktualny. Wiedza nabyta kilka czy kilkanaście lat temu staje się bezużyteczna wobec wyzwań nowoczesnej medycyny. Konieczne staje się ciągłe doskonalenie zawodowe w myśl koncepcji edukacji przez całe życie.
Czy higienistka lub asystentka stomatologiczna może wypalić się zawodowo? Tak, niestety jest to bardzo prawdopodobne.
Rozmowy ze starszymi ludźmi wymagają zrozumienia, szacunku i empatii. Kiedy w gabinecie stomatologicznym spotykamy seniora, warto wziąć pod uwagę, że może on nie być równie błyskotliwy jak młodsi pacjenci – może wymagać więcej tolerancji i wyrozumiałości, co oznacza uruchomienie specjalnych narzędzi komunikacyjnych.
Rozróżnienie na komunikację werbalną i niewerbalną to zagadnienie, które na przestrzeni lat nie bez przyczyny zdobyło ogromną popularność. Podstawowa wiedza na temat rodzajów komunikacji jest nieodzowna we wszelkich profesjach, które opierają się na kontakcie z drugim człowiekiem, w tym w pracy rejestratorki, asystentki czy higienistki stomatologicznej.
Tematy doskonalących kursów zawodowych dla asystentek i higienistek stomatologicznych w 2015 r.
Zweryfikuj swoją wiedzę! Drodzy Czytelnicy, teraz możecie sprawdzać swoją wiedzę na bieżąco. W tym numerze „Asysty Dentystycznej” publikujemy prawidłowe odpowiedzi na pytania z quizu nr 18 („Asysta Dentystyczna” 4/2014).